W poprzedniej części skonfigurowaliśmy projekt na bazie dostarczonego szablonu. Kolejny krok to praca na plikach, które umieszczamy na platformie. W naszym pierwszym przykładzie będzie to dokumentacja projektowa. Pliki wrzucamy metodą drag&drop lub przez kliknięcie na przycisk “Prześlij”.
UWAGA
- Platforma posiada mechanizm nadpisywania (z zachowaniem historii wersji) plików o tej samej nazwie. W związku z tym możemy stosować dowolne nazewnictwo plików, ale chcąc zautomatyzować procesy zmian, nazwy nie mogą się zmieniać w trakcie trwania projektowania czy budowy.
- Rekomendujemy nie umieszczać w jednym folderze więcej niż 1000 plików ze względów optymalizacyjnych i dobrych praktyk.
- Maksymalna wielkość jednego pliku to 1.5 GB.
W momencie umieszczania plików użytkownikowi wyświetli się okno z następującymi opcjami:
- “Zastosuj ten sam zestaw właściwości dla wszystkich plików”. Przy wyłączonej opcji mamy możliwość zmiany nazwy i wrzucania każdego pliku z innym zestawem właściwości. Przy włączonej opcji, nie można zmienić nazw plików.
- Pole “Opis” możemy używać w zależności od potrzeb w dowolny sposób. Np.
– możemy w nim umieszczać starą nazwę dokumentu w przypadku zmiany nazewnictwa na etapie budowy na cele stosowania kodyfikacji,
– możemy doprecyzować zawartość rysunku,
– uzupełni się automatycznie z pliku Worda jeśli uzupełnione są właściwości dokumentu. - Wybór właściwości z listy wartości dostępnych dla projektu.
UWAGA
- Dokumentację projektową powinniśmy wgrywać paczkami o tych samych właściwościach (najczęściej będzie to paczka z taką samą rewizją).
- Jeśli którekolwiek z pól dotyczących właściwości będzie puste, oznacza to, że Menedżer projektu go nie skonfigurował.
- Nie ma możliwości wrzucania plików razem ze strukturą katalogów.
- Rysunki w dokumentacji projektowej występujące najczęściej w dwóch formatach (natywnym i PDF) są ze sobą powiązane tylko nazwą. Dzięki użyciu sortowania po nazwie możemy je ułożyć obok siebie.
Przepływ pracy bez obiegów.
W wersji “START”, w której nie ma Systemu obiegu dokumentów, jedyną opcją zarządzania rewizjami jest ręczna praca na plikach. W jaki sposób przebiega? Mamy już wprowadzony komplet dokumentacji projektowej, całość ma przypisaną rewizję “00” i status “Zatwierdzone”. Zachodzi potrzeba wydania kolejnej rewizji np. z powodu błędu w dokumentacji branży konstrukcji. Naprawa tego błędu uzgadniania jest pomiędzy głównym projektantem i konstruktorem za pomocą standardowych narzędzi: e-mail, telefon, CDE zespołu projektowego. Kiedy wszystko zostało ustalone, projektant konstrukcji umieszcza rewizję rysunku w katalogu “Dokumentacja projektowa – uzgodnienia” nadając kolejną rewizję i status “Do zatwierdzenia”.
Sposoby informowania o nowych treściach dodanych do projektu:
- zbiorcze powiadomienie e-mail o 6:00 rano. Jest to e-mail dotyczący aktywności na platformie, w szczególności informujący o dodaniu nowego pliku, czy aktualizacji pliku.
- powiadomienie e-mail konfigurowane (za pomocą reguły) dla określonego folderu, nie zawsze jest to optymalna metoda, ponieważ generuje olbrzymią ilość powiadomień (jeden plik – jeden e-mail)
Wróćmy do zatwierdzenia plików. W momencie, w którym dokumenty zostały zatwierdzone np. protokołem na naradzie, Menedżer projektu:
- zmienia im status na “Zatwierdzone”,
- kopiuje plik ze zmianą wersji do katalogu “Dokumentacja projektowa” z zaznaczoną opcją “Nadpisz właściwości”
- zmienia ponownie tym samym dokumentom status na “Archiwum”
Dokumenty w katalogu “Dokumentacja projektowa uzgodnienia” zostają do samego końca projektu czy budowy, ponieważ są historią wszystkich uzgodnień.
Dokumenty w katalogu “Dokumentacja projektowa” są historią wszystkich kontraktowo zatwierdzonych rewizji.
Jeśli dokument został odrzucony, to Menedżer projektu zmienia status na “Odrzucony” i oczekuje na kolejną wersję dokumentów.
Jak widać praca na rewizjach w wersji “START” jest możliwa i chcąc nie chcąc narażona na ludzkie błędy z uwagi na ręczne zmiany. Ale nie zawsze trzeba do muchy strzelać z armaty. Taką metodę pracy możemy wykorzystać do zaspokojenia wielu potrzeb.
Przepływ pracy z obiegami.
W wersji PRO powyższą ręczną metodę możemy zautomatyzować. Cała struktura katalogów zostaje taka sama, będzie nam za to potrzebny dodatkowy katalog na raporty, który już został uwzględniony w szablonie projektu.
Długo myślałem, w jaki sposób pokazać System obiegu dokumentów w przystępny sposób. Dlatego na początek skonfigurujemy prosty obieg nie do końca zgodny z naszą historią (ale zachowujący sens) ponieważ chciałbym Wam pokazać tworzenie obiegu od początku do końca razem z logowaniem się na przez inne osoby. W kolejnych artykułach rozwiniemy możliwości obiegów na platformie ePMflow.
Jak się zabrać do tych obiegów? Mnie zawsze pomaga BPMN – bardzo prosty język do graficznego opisywania procesów. Obecnie tworzymy je w darmowym rozwiązaniu ADONIS:CE.
Mając już opanowany proces uzgadniania dokumentacji przystępujemy do jego konfiguracji w ePMflow.
Przed samym obiegiem dwie ważne rzeczy:
- Menedżer musi ustalić którzy użytkownicy dostaną prawo do uruchomienia obiegów. Tutaj wracamy do naszego szablonu projektu. Mamy w nim kolumnę związaną z tą opcją. Aby móc to zrobić na platformie należy być przypisanym do grupy “OBIEGI WNIOSKODAWCA”. Użytkowników dodajemy do tej grupy identycznie jak opisywałem w poprzednim artykule. Menedżer może w każdej chwili podejrzeć jakie są osoby w każdej grupie w swojej konsoli.
- Należy włączyć widoczność danego rodzaju obiegu dla danego projektu. Robi się to poprzez dołączenie Listy o nazwie “Obiegi” i dodanie do niej określonego obiegu. Obecnie na serwerze demo mamy tylko jeden obieg standardowy i jego właśnie dodamy. Jeśli dany Klient ma obiegi personalizowane to tutaj właśnie pojawi się ich pełna lista.
Obieg tworzymy w tym samym miejscu, w którym ustalaliśmy właściwości dla plików (moduł – Wykaz danych). Wybieramy właściwą listę, nazywamy ją tak jak chcemy i klikamy “Zapisz”.
Następnie wchodzimy w “Edytuj szczegóły” i konfigurujemy obieg w sposób odzwierciedlający przepływ pracy który robiliśmy ręcznie w wersji ePMflow bez obiegów.
Ostatni krok to utworzenie wszystkich zadań z planowanego procesu służącego tak naprawdę do zatwierdzania kolejnych rewizji dokumentów.
UWAGA:
- W obiegu typu KUD powinny być tylko załączniki które załączył wnioskodawca ponieważ zamierzamy używać kopiowania plików i automatycznego zmieniania statusu. Dlatego nie rekomendujemy włączania możliwości dodawania załączników.
- Obieg KUD nie służy do wymieniania się opiniami na roboczo. Służy tylko do finalnej formalnej akceptacji danego pakietu dokumentów.
Został nam ostatni krok czyli uruchomienie obiegu i przejście go przez osoby które dodaliśmy do obiegu. Najlepiej będzie jak obejrzycie to na poniższym nagraniu z webinara.
Dlaczego warto używać obiegów w uzgadnianiu dokumentacji?
- Standaryzujemy procesy w firmie lub/i na projekcie.
- Szybko ustalimy zatory w uzgodnieniach.
- Raporty z uzgodnień są cenną bazą wiedzy, szczególnie jeśli będzie potrzeba wrócić do nich po kilku latach.
W kolejnej części przyjrzymy się bardziej zaawansowanym opcjom w obiegach i możliwościom ich raportowania
Maciej Dejer
ePM