BIM Asset Management to wtyczka do darmowej przeglądarki modeli IFC – BIM Vision, umożliwiająca dodawanie danych w postaci atrybutów użytkownika i plików w dowolnym formacie do określonych obiektów w modelu BIM i zarządzanie nimi. Takie funkcjonalności pozwalają na tworzenie bazy danych o obiekcie budowlanym, która może stanowić wsparcie na etapie użytkowania.
Dane niezbędne do zarządzania budynkiem powinny zostać określone przez Zamawiającego. Przykładem są wymagania zawarte w dokumentacji przetargowej dotyczącej zamówienia „Budowa budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego w ramach rozbudowy Centrum Nauki Kopernik” (dokumentacja dostępna pod linkiem). Poniżej fragment wytycznych odnoszący się do okien i drzwi (Rysunek 1).
Spróbujemy wykorzystać narzędzie BIM Asset Management do uzupełnienia modelu architektonicznego innego obiektu (Rysunek 2) o parametry zgodne z wymaganiami dla dokumentacji powykonawczej (Rysunek 1).
Będziemy postępować zgodnie z krokami poniżej (Rysunek 3).
KROK 1: DEFINIOWANIE PARAMETRÓW (ATRYBUTÓW)
Przed rozpoczęciem pracy z wtyczką tworzymy bazę, w której zapisywane będą dodawane przez nas atrybuty, dokumenty oraz przypisania (Rysunek 4). Baza zapisuje się w lokalizacji pliku IFC i jest automatycznie wczytywana przy kolejnym otwarciu modelu IFC.
Okno służące do dodawania parametrów do elementów otworzy się po naciśnięciu drugiej ikony na pasku wtyczki (Rysunek 5).
Podczas definiowania nowych atrybutów warto zwrócić na wybór odpowiedniego typu (tekst, liczba, data) – będzie mieć to wpływ na zarządzanie danymi (Rysunek 6).
KROK 2: DODAWANIE PARAMETRÓW (ATRYBUTÓW) DO OBIEKTÓW
W polu wyboru zaznaczamy parametry, a następnie obiekty w modelu (w tym przypadku będą to wszystkie okna i drzwi) i za pomocą przycisku „Dodaj wybrane atrybuty do zaznaczonych elementów” przypisujemy parametry do elementów.
Szybkim sposobem na wyselekcjonowanie w modelu tylko okien i drzwi jest włączenie listy elementów po Typach IFC, wyświetlenie tylko potrzebnych obiektów i zaznaczenie ich obszarem (z klawiszem CTRL). Rezultat opisanych działań widoczny jest poniżej (Rysunek 7). Pole „Ilość elementów” zostaje zaktualizowane o liczbę obiektów do których przypisano atrybut.
KROK 3: DEFINIOWANIE WARTOŚCI PARAMETRÓW (ATRYBUTÓW)
Gdy atrybuty są już zdefiniowane i dołączone do elementów możemy przystąpić do kolejnego kroku czyli do określania wartości atrybutów. W tym celu zaznaczamy w polu wyboru parametry które chcemy uzupełnić, a następnie za pomocą przycisku „Edytuj wartości dla wybranych atrybutów” przenosimy się do nowego okna.
Wyświetlona jest tu lista elementów do których dodano wybrane atrybuty oraz kolumny, w których uzupełniana będzie ich wartość (Rysunek 8).
Wprowadzamy wartości parametrów zgodnie z obranym wcześniej typem. Wartości atrybutów możemy kopiować do innych komórek (CTRL+C) lub uzupełniać od razu dla całych grup elementów po dwukrotnym kliknięciu w kolorowe pole atrybutu (Rysunek 9).
Szczególnym przypadkiem jest atrybut typu data, dla którego oprócz kolumny z wartością, tworzona jest także kolumna „Przypomnienie” (Rysunek 10). Wprowadza się do niej na ile dni przed wybraną data ma wyświetlić się przypomnienie o wydarzeniu.
Przycisk „Pokaż” pozwala na znalezienie w modelu elementów zaznaczonych na liście (Rysunek 11).
KROK 4: ZARZĄDZANIE PARAMETRAMI (ATRYBUTAMI)
Wprowadzone i zapisane wartości parametrów dostępne są w oknie „Przegląd atrybutów”, gdzie generowane są wewnętrzne zestawienia z możliwością sortowania i filtrowania (Rysunek 12, Rysunek 13).
Opcja „Podgląd/edytuj” umożliwia podglądanie i edytowanie wartości atrybutów z poziomu pojedynczego elementu (Rysunek 14).
BIM Asset Management pozwala również na dodawanie plików w dowolnym formacie do bazy danych i przypisywanie ich do elementów modelu. Dzięki takiej funkcjonalności, oprócz przywołania numeru dokumentu w parametrach, można dodatkowo dołączyć go do elementu modelu. Więcej na temat dodawania i zarządzania dokumentami w BIM Asset Management w kolejnych artykułach.
Sylwia Trybek
M.A.D. Engineers