10 Paź 2014

BIM Marketing

O zaletach i możliwościach jakie daje nam

10 Paź 2014

O zaletach i możliwościach jakie daje nam projektowanie przy użyciu technologii BIM napisano już na tym blogu wiele artykułów. W dzisiejszym chciałbym rozszerzyć wątek, który przeważnie był wspominany jako dodatkowa korzyść płynąca z posiadania projektu „zrobionego” w BIM czyli wykorzystanie modelu do działań nie związanych z budownictwem.  Mam tu na myśli użycie modeli do wszelkiego rodzaju działań promocyjnych i rozrywkowych roboczo nazwanych jako „BIM Marketing”.

Standardowe postępowanie Inwestora (np. dewelopera), który chce zareklamować swoją inwestycje przedstawia się w następujący sposób. Po zakończeniu budowy (lub właściwie w jej trakcie) wykorzystywane są do marketingu wizualizacje inwestycji. Znajdziemy je na bilbordach, w kampaniach internetowych i na imprezach targowych w postaci ulotek, folderów itp. Bardziej nowocześni Inwestorzy zamawiają w agencji reklamowej multimedialne wizualizacje lub wirtualny spacer po obiekcie połączony (w niektórych przypadkach) z prezentacją poszczególnych pomieszczeń lub kart mieszkań.

Zwłaszcza te dwa ostatnie rozwiązania kojarzą się większości osób ze sporymi nakładami finansowymi i czasowymi. Nic w tym dziwnego bo firmy zajmujące się taką działalnością muszą na podstawie otrzymanej dokumentacji 2D zbudować model i dopiero wtedy połączyć go z posiadanymi przez siebie skryptami… Ponadto bywa też tak że zamówiona wcześniej wizualizacja często odbiega od tego co wyjdzie na budowie z dokumentacji 2D.

W przypadku zamówienia projektu w technologii BIM sprawa wygląda nieco inaczej…

Inwestor zamawiając taki projekt będzie w posiadaniu:

– standardowej dokumentacji 2D
– modelu IFC na potrzebę przedmiaru i koordynacji na budowie
– modelu pod dowolną wizualizację lub interaktywny spacer.

Dzięki takiemu rozwiązaniu wizualizacja będzie odzwierciedlać w 100% inwestycję. Wiadomo dostajemy projekt z całym dobrodziejstwem związanym z BIM-em. Czyli oszczędzamy czas i pieniądze nie tylko dzięki jakości jaką oferuje projekt BIM lecz także w nakładach na marketing. I mamy kolejną kartę przetargową, która w szybszy sposób pozwoli nam przekonać Inwestora do wykonania projektu w technologii BIM.

Możliwości wykorzystania modelu BIM w marketingu są naprawdę ogromne. Podstawowe formy takiego zastosowania to miedzy innymi :

1. Wirtualna prezentacja – jest to umieszczony w wirtualnej rzeczywistości model obiektu wraz z otoczeniem. Użytkownik ma możliwość obrotu budynku w przestrzeni i obejrzenie go ze wszystkich stron. Bardziej rozbudowane prezentacje (przede wszystkim w branży deweloperskiej) mają dołączone dodatkowe funkcje takie jak oznaczenie wolnych i zarezerwowanych mieszkań, dołączone rzuty mieszkań, zmienne oświetlenie ze względu na porę dnia lub możliwość obejrzenia budynku w przekroju.

Kliknięcie na obrazek uruchomi stronę z interaktywną prezentacją.
Kliknięcie na obrazek uruchomi stronę z interaktywną prezentacją.

2. Wirtualny spacer – jest to połączenie wirtualnej prezentacji z możliwością odbycia spaceru wewnątrz budynku i po otaczającym terenie. Spacer ten posiada wszystkie opcje dostępne w prezentacji i może być dodatkowo rozbudowany o funkcje umeblowania lub pomalowania pomieszczeń.

Wirtualny spacer. Wykonanie M.A.D. Engineers
Wirtualny spacer. Wykonanie M.A.D. Engineers

3. Rozszerzona rzeczywistość – jest sposób prezentacji obiektu przy pomocy rozpoznawania grafik. Użytkownik najeżdża aparatem fotograficznym np. w smartfonie i uzyskuje na jego ekranie trójwymiarowy obraz obiektu ze zdjęcia.

Targi termomodernizacji Kraków 2013
Targi termomodernizacji Kraków 2013

4. Okulary wirtualnej rzeczywistości (Oculus Rift) – zastosowanie takich okularów daje nam możliwość korzystania z wirtualnej prezentacji lub spaceru. Obraz podążający za ruchem naszej głowy oraz spacer przy użyciu gamepada sprawiają, że mamy wrażenie przebywania w rzeczywistym obiekcie.

Małopolskie Targi Innowacji 2014 aplikacja na Oculus Rift
Małopolskie Targi Innowacji 2014 aplikacja na Oculus Rift. Wykonanie M.A.D. Engineers

Opisane powyżej możliwości wykorzystania modeli BIM w branży multimedialnej to także szeroka gama sposobów przedstawienia takich prezentacji. Do wyboru mamy samodzielne aplikacje na komputery oraz urządzenia mobilne (tablety i smartfony), aplikacje dla przeglądarek internetowych, monitory dotykowe, okulary wirtualnej rzeczywistości.

Podsumowując sprawa można powiedzieć banalna, oprócz nienagannej dokumentacji projektowej mamy gotowy produkt który możemy użyć do celów marketingowych. Jest tylko jeden mały problem… działy marketingu mają w zwyczaju kontaktować się w tej sprawie z agencjami reklamowymi które z kolei szukają firm zajmujących się tworzeniem wizualizacji… Spory kompletnie nie potrzebny łańcuszek prowizji…!

Andrzej Inglot
Zespół MAD

ps. W M.A.D. Engineers powstaje właśnie (na zamówienie GW) model BIM (konstrukcji i architektury) z gotowego projektu 2D na potrzebę przedmiaru robót i weryfikacji dokumentacji. Ubocznym! produktem będą wspomniane wyżej wszystkie możliwości z zakresu marketingu. Już niedługo omówienie tego przypadku.

 

Leave a comment
More Posts
Comments
Comment