kwas baklofenowy skurcz górnej części brzucha €67.06
15 lut 2014

Jak wprowadzić BIM?

Zatwierdzona w styczniu przez Parlament Europejski dyrektywa

15 lut 2014

Zatwierdzona w styczniu przez Parlament Europejski dyrektywa w sprawie zamówień publicznych rekomendująca m.in. stosowanie BIM w robotach budowlanych to wyraźny znak, że projektowanie BIM zbliża się do Polski czy tego chcemy czy nie. Kolejne sygnały zwiastujące nadejście „ery” BIM to także :

– coraz większa liczba konferencji skupiających się na praktycznym wykorzystaniu tej technologii
– coraz większa liczba firm, które wykorzystują w marketingu przewagę konkurencyjną w postaci stosowania BIM
– coraz większa liczba telefonów do nas z zapytaniami dotyczącymi BIM

Oczekując na nadejście BIM (państwa UE mają 2 lata na implementacje dyrektywy do swojego prawodawstwa) trzeba się zastanowić w jaki sposób się do tego przygotować. W związku z tym wszystkie firmy, które uczestniczą w większych publicznych przetargach będą musiały zacząć stosować BIM w swoich projektach. Wobec takiego rozwoju sytuacji mamy do wyboru właściwie trzy drogi :

  1. Zakup oprogramowania BIM, wdrożenie i szkolenie pracowników tak aby jak najszybciej przestawić sposób pracy i nowe projekty zacząć tworzyć w nowym standardzie.
  2. Stopniowe wdrażanie BIMu do firmy poprzez wspólne projekty z bardziej doświadczonymi firmami ucząc się stopniowo nowego typu współpracy przez dłuższy okres czasu przy zachowaniu starego sposobu pracy. Nazywamy to projektowaniem CAD&BIM.
  3. W ogóle nie zmieniać sposobu pracy biura zostawiając kwestie modelu BIM w rękach firm outsourcingowych.

Ad. 1. Ten sposób stosowany jest przede wszystkim przez duże, bogate firmy, które stać na szybkie wdrożenia tematu i związane z tym koszty. Wydając tak duża kwotę na oprogramowanie mogą one liczyć na korzystne warunki od producenta, których małe firmy nigdy nie wynegocjują. Także liczba zatrudnionych pracowników pozwala na rozłożone w czasie szkolenie tak aby nie sparaliżować działania całej firmy. W internecie możemy znaleźć sporo materiałów od producentów oprogramowania na temat skutecznych wdrożeń. Pomimo entuzjastycznych opisów na temat przebiegu wdrożenia na pewno jest to zadanie trudne zarówno pod względem logistycznym i organizacyjnym.

Ad. 2 Ten sposób jest przeznaczony dla firm, które nie chcą z dnia na dzień zmienić swojego stylu pracy jednak zdają sobie sprawę, że chcąc uczestniczyć w przetargach publicznych będą musiały się dostosować do nowych warunków. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest realizacja kilku projektów z firmą doświadczoną w BIM wykonując swoją część w 2D i w miarę zdobywanej wiedzy przechodzenie na nowe rozwiązanie. Jest to optymalne rozwiązanie na rozłożenie zmian w czasie. Jest ono trochę złożone więc opiszemy go trochę obszerniej tym bardziej, że sami właśnie kończymy projekt wykonywany metodą CAD&BIM.

Zaczęło się standardowo – otrzymaliśmy koncepcje architektoniczną w postaci rysunków w celu sprawdzenia i ewentualnej poprawy przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych. Następnie rozpoczęły się  prace nad projektem budowlanym. W związku z tym, że biuro architektoniczne nie projektuje w 3D na etapie budowlanego wszystkie projekty były wykonywane w 2D. Gdy zaczął się etap projektu wykonawczego każda z firm wykonywała go swoimi metodami – projekt architektury w 2D, a my konstrukcje w 3D. Jak to zwykle bywa budując model można wychwycić rzeczy, które na płaskich rysunkach trudno zauważyć. Po znalezieniu kilku nieścisłości zgodnie z naszym standardem wysłaliśmy do architekta model w formacie Tekli BIMSight z wstawionymi komentarzami i instrukcją jak z niego korzystać. Co prawda odpowiedzi na pytania dostaliśmy telefonicznie (a nie w BIMSight), jednak od tej pory za każdym razem po wprowadzeniu zmian w budynku otrzymywaliśmy prośbę o przesłanie modelu. Służył on nie tylko do sprawdzenia wprowadzonej zmiany, ale także do oceny wizualnej efektu takiego jak np. zmiana podziału szyb świetlika dachowego. Jeżeli nie było tam potrzebnych komentarzy to wysyłaliśmy model w formacie IFC, który był automatycznie konwertowany na elementy Archicada i nie wymagał używania przeglądarki. Na obecną chwilę jesteśmy na końcowym etapie projektu wykonawczego. Jeszcze tylko przed wydrukiem będziemy musieli otrzymać ostateczną wersje projektu architektury żeby sprawdzić zgodność z modelem konstrukcji.

Jak widać schemat współpracy nie różni się zbytnio od stosowanego do tej pory. Głównym usprawnieniem jest sposób komunikacji pomiędzy projektantami. Praktyczny przykład, który realizujemy w jasny sposób pokazuje, że możliwa jest efektywna współpraca pomiędzy firmami pracującymi w 2D i 3D. Poniżej galeria zdjęć z tego projektu

Ad. 3 Trzeci z wymienionych sposobów jest najłatwiejszy do realizacji. Biuro nie zmienia swojego stylu pracy ani oprogramowania. Nadal wykonywane są rysunki 2D na podstawie którego firma outsourcingowa wykonuje modele niezbędne do przetargu sprawdzając zgodność dokumentacji i wykrywając kolizje. Co prawda nie ma jeszcze zbyt wiele takich firm w Polsce lecz potrzeba rynku powinna szybko doprowadzić do ich powstania. Na świecie jest to szeroko stosowane rozwiązanie (przykład takiej firmy : www.teslaoutsourcingservices.com). Pisaliśmy o tym szerzej już ponad rok temu, artykuł znajdziecie tutaj.

Opisane powyżej opcje to oczywiście nie wszystkie metody przejścia biura na projektowanie BIM. Zapewne ktoś jeszcze zna inne sposoby jednak te wymienione w artykule są na pierwszy rzut oka najbardziej charakterystyczne.

Z naszego punktu widzenia polecamy metodę nr 2. Nie ponosimy wtedy dużych, jednorazowych wydatków na zakup oprogramowania i szkoleń oraz nie uzależniamy się całkowicie od firm zewnętrznych. Uczymy się przez dłuższy okres czasu stopniowo zdobywając doświadczenie niezbędne do pracy.

Jeśli szukasz dla siebie optymalnej metody wdrożenia technologii BIM, skontaktuj się z klasterm BIM www.BIMklaster.org.pl

 

Andrzej Inglot
Zespół M.A.D.

Leave a comment
More Posts
Comments
Comment