12 Cze 2017

Ogólnopolski Zjazd Dziekanów Kierunku Budownictwo – Białystok 2017

W dniach 1 i 2 czerwca odbyło

12 Cze 2017

W dniach 1 i 2 czerwca odbyło się  spotkanie Dziekanów Wydziałów specjalności lądowych uczelni technicznych. Spotkania takie odbywają się co roku – w tym roku w Politechnice Białostockiej, w przyszłym będzie w Zielonej Górze i dotyczą wielu problemów organizacyjnych i edukacyjnych. W tym roku po raz pierwszy w historii tych spotkań omawiano temat wprowadzenia metodyki BIM do procesu edukacyjnego. Z racji mojego zaangażowania w propagowanie BIM w Polsce zostałem zaproszony na to spotkanie za co jestem organizatorom wdzięczny. Okazało się, że żaden inny temat nie wzbudził takich emocji jak BIM choć z różnych powodów wystąpienia „oficjalne” (panów Wiktora Piwkowskiego i dziekana WIL PK dr hab. Inż. Andrzeja Szaraty) były lakoniczne i sprowadzały się do informacji, że opracowano program wdrożenia BIM do programu nauczania. Samego programu nie zaprezentowano, ma on być wkrótce rozesłany do wszystkich dziekanów.

Ciekawsza część dyskusji została sprowokowana przez szefa Arcadiasoft p. Jarosława Chudzika, który w wystąpieniu sponsorskim poruszył sprawę preferowania przez uczelnie produktów Autodesku. Jego przekaz był taki: w danym kraju powinny być preferowane systemy rodzime, a takim jest Arcadia. Innymi słowy – jeśli już uczelnia państwowa uprawia marketing jakiegoś systemu (a w odczuciu powszechnym dotyczy to Autodesku), niech to będzie system krajowy. Za przykład podał Niemcy gdzie wg niego powszechnie „uczy się Nemetschka” (choć – czego nie dodał –  w ofercie grupy Nemetschek znajdują się trzy systemy architektoniczne różnych producentów). Jako pozytywny przykład wymienił Politechnikę Łódzką gdzie Arcadia jest systemem używanym w edukacji. Były także inne głosy w stylu „jakiego BIMu uczyć”, czy „my na naszej uczelni już kupiliśmy BIM”, świadczące o tym, że wciąż część zainteresowanych BIM utożsamia go z konkretnym oprogramowaniem. Druga sprawa, która wzbudziła kontrowersje  to standardy. Kol. Piwkowski wyraził pogląd, że standardy nie są priorytetem (wsparta dyskusyjną historyjką o szewcu, który do robienia butów nie potrzebuje tabel numeracyjnych), z czym polemizował p. Chudzik ale, jak się wydaje, żaden nie przekonał obecnych.

Autor niniejszej relacji polemizował w sprawie konieczności nauczania obsługi jednego systemu w programie nauczania. Podobnie jak wiele innych osób (np. szef wdrożenia BIM w Budimex) uważam, że nauczanie powinno obejmować zasady poprawnego projektowania, tworzenia modeli zgodnych z regułami BIM, a studenci powinni mieć możliwość skorzystania z wybranego przez siebie narzędzia udostępnionego przez uczelnię. Standardy zaś pomagają w integracji prac i wymianie danych, czego przykładem są IFC czy BCF. Sprawą zasadniczej wagi jest krok poprzedzający edukację studentów – chodzi o szkolenie kadry dydaktycznej (podkreślił to także prezes PIIB, Andrzej Dobrucki). Wydaje się, że ta ostatnia sprawa jest kluczowa i zdecyduje o sukcesie wdrożenia BIM w wersji Open BIM lub w postaci bim (tzw. małego bim), czyli sprowadzi się do nauki oprogramowania.

Andrzej Tomana
Datacomp

 

 

Categories BIM
Leave a comment
More Posts
Comments
  1. Tomasz Wiatr Czerwiec 12th, 2017 12:43PM

    Witam

    Rad jestem, że dyskusja w w.w. ujęciu miała miejsce. Twórcza różnica zdań może być podstawą postępu, o ile rzecz jasna lobby reprezentowane przez osoby i organizacje pozornie niezależne nie będzie nadal promować jedynie słusznego systemu, gdyż ich działalność jest gorsza niż wszędobylski marketing, który jest normalną sprawą, jeśli wiemy z kim mamy do czynienia. Wilk w owczej skórze to nic dobrego, natomiast wilk jako taki to coś całkiem innego, niech walczy o swoje na otwartej polanie.

    Co do Arcadii BIM uczę jej także ‘na budownictwie’ na Politechnice Poznańskiej, czego doświadczyło już 400 osób, a więc nie tylko Politechnika Łódzka uczy tego polskiego BIM, ale są też inne uczelnie. Uważam, że docelowo gdy BIM się upowszechni Arcadia BIM byłaby dobra na I stopień studiów. Wtedy obowiązkowym programem powinno być też BIM vision, jeśli ponadto dysponuje się rozmaitymi modelami IFC, które nie muszą być idealne i BIM vision doskonale wspomoże nie tylko przedmiarowanie, ale także analizy modelu, np. w powiązaniu z wtyczkami, gdyby je ktoś nabył rzecz jasna, bo za darmo przecież nie są. A co do Arcadii bardzo ją lubię ale mniej tu dominować musi architektura, gdyż nazywanie wszystkiego architekturą jest nie do zniesienia. Potężnym i nie drogim systemem jest obecnie Allplan Inżynieria a gdyby kogoś szczególnie interesowały głównie konstrukcje nośne jest jego wersja LT.

    Jako ogólną regułę powinno się przyjąć, że Uczelnia ucząc jakiejś klasy oprogramowania powinna zapewnić wiedzę o przynajmniej dwóch systemach. Ponadto nie powinno się przy wyborze kierować samą tylko popularnością ale bardziej jego zaawansowaniem oraz oferowaną przezeń wymianą danych, aby nie uczyć produktu lecz metody. Jeśli na Uczelniach zapanuje różnorodność oraz praktyczna wiedza przy dodatkowym tylko wspomaganiu przez programy i ich metody będzie dobrze. Zagrożeniem byłoby, gdyby ktoś chciał nastawiać się na programy kosztem gruntownej wiedzy podstawowej, gdyż byłby to nasz koniec.

    Pozdrawiam
    dr inż. Tomasz Wiatr

  2. MalgorzataWarecka Czerwiec 12th, 2017 3:15PM

    Dobrze ,że rozgorzała dyskusja na ten temat. Też nie podoba mi się pchanie Revita i Autodesku wszędzie gdzie się da. Ok program może dużo potrafi ale np. taka Arcadiia jest o wiele bardzie intuicyjna nie trzeba być znawcą programu żeby wstawić np. dach nawet na skomplikowaną bryłę a Revit to jednak kombajn i wymaga wielu godzin lekcyjnych nauki. W niektórych przypadkach dużo szybciej zrobimy projekt w Arcadii niż w Revicie. Po drugie z systemu można kupić tylko część a to ważne bo studenci powinni poznawać rzeczy, na które po skończeniu studiów będzie ich stać łatwo dać licencje studencką ale co później?. Na pewno dobrze było by wspierać polskie firmy zawsze za tym optowałam szczególnie na uczelniach państwowych. Arcadia jest dostosowana do naszych warunków normowych. Na pewno im więcej studenci będą wiedzieć o samym BIM’ie jako o podejściu do procesu tworzenia budynku i oby ta wiedza była kompletna potrzebne są co najmniej dwa różne systemy komputerowe a najlepiej było by gdyby mogli poznać wszystkie. Jestem tylko ciekawa jak rozwiąże się odgórnie problem z uczelniami, w których po prostu nie ma wykładowców do tematyki BIM.

Comment